Sinterklaas en de cadeautjessoep die December heet

Ik ben gek op het Sinterklaasfeest én ik wórd er gek van. En dan bedoel ik niet alle oproer in het land, ik meng met niet in pietendiscussies, ieder mag daar zijn mening over hebben, ik vind dat het een feest moet zijn voor alle kinderen ongeacht hun huidskleur, mijn kinderen maakt het niet uit in elk geval, hoewel O wel graag paarse pieten zou zien. Tja nou heb ik er tóch iets over gezegd. Mijn frustratie is beter te vatten onder de noemer luxeprobleem, maar laat ik beginnen met op te noemen waar ik wél gek op ben:

+ een feest van delen 

+ het feest van het geven

+ feest van warmte, verwachting, gezelligheid (én zoetigheid!) in huis

Maar dan komen altijd die bittere bijsmaak minnetjes weer om de hoek kijken:

– hoeveel ‘ongewenste’ pop-up sinten en pieten komen we tegen?

– hoe omzeilen we de kermis der commercie?

– wáár vieren we het dit jaar en met wíe? (En hoe doen we dit zonder teleurgestelde blikken)

Én last but not least: – hoe beperken we suiker en cadeau’s zó dat het speciaal, lekker, leuk en behapbaar blijft én we duurzaam kunnen blijven consumeren zonder dat we er een maandsalaris aan uit hoeven te geven. 

De afgelopen jaren heb ik dit rijmpje getracht aan te houden v.w.b. de cadeautjes op sinterklaasmiddag: 

“Something they want, something they need, something to wear and something to read” 

Leuk toch? Ik verzon er zelf bij dat de Sint ze iets kan geven wat ze heel graag willen maar wat je zélf misschien niet direct zou schenken. En om ‘t één en ander betaalbaar te houden begin ik mijn Sinterklaascadeautjes speurtocht altijd al op koningsdag (vrijmarkt). Of eigenlijk gewoon de dag na pakjesavond met een bezoekje aan de kringloop en wat nieuwe vaste marktplaats zoektermen. 

Maar even terug naar het rijmpje, nu komt de moeilijkheid: Probeer dan de presentjes van 2 grootouderkoppels, 1 overgrootouder (!), een oom+tante, jezelf en een bonus suikertante maar eens zó te organiseren dat je ook echt op MAX 5 (ja, dan heb ik al 1 cadeau aan de marge toegevoegd ;-)) pakjes per kind uitkomt.

En dan bijvoorkeur zaken die in mens- en diervriendelijke omstandigheden gemaakt zijn, gebruikmakend van goede, gezonde grondstoffen, passend bij hun ontwikkeling en spel en die ook nog eens een échte aanvulling vormen op hun huidige speelgoed/kleding assortiment…. Onvermijdelijk transformeer ik eind November in een heuse Sint-i-natrix en domineer ik de populatie geefgrage Sinterpieten met ijzerenhand. Hard doch rechtvaardig hanthaaf ik het geldende cadeau-quotum door onze gasten te ontvangen met Xray poortjes en full body scan aan de deur. Om pas aan het feest te beginnen na het maken van een 3D echo van de jutenzak…

Nu las ik afgelopen week een leuke meer sofische richtlijn voor de presentjes: iets voor hoofd, iets voor het hart en iets voor de handen (en maag zou ik zeggen ;-). Om te voorkomen dat er alleen een muts, een paar handshoenen en een hart van borstplaat de zak in gaan broed ik nog op een hybride/meer uitgewerkte versie van deze 2 spreuken. Doe er vooralsnog je voordeel mee 😉

Nu dan even heel praktisch, wát krijgen ze dan?

schoencadeautje 1: O & C: één 4-kleuren waldorf potlood van Lyra

schoencadeautje 1 b: (stond diezelfde morgen ineens bij opaH en omaS voor de openhaard?!) O: Gigantosaurus prentenboekje //  C: dino-weetjes kwartet

schoencadeautje 2:  O: Weible klei     // C: Lyra waldorf kleurpotloden

schoencadeautje 3: O: sinterklaas prentenboek het vergeten Pietje van Ingrid en Dieter Schubert (1 euro via marktplaats in de buurt) // C: sinterklaas prentenboek ‘Kasper kan niet slapen’ (1 euro via marktplaats in de buurt)  

schoencadeautje 4: allebei een piratenhoed (van opaJ en omaI)

schoencadeautje 5: O: houten blik met dito stoffertje (blik kocht ik een tijdje terug voor 2 euro bij HEBIKVIA, nu nog een matching stoffertje scoren (snelllll!!) // C: een überschattig handgemaakt houten kerst’stalletje’ voor op haar kamer (maker onbekend, 5 euro tweedehands overgenomen op een markt)

Sinterklaasavond/middag:

O: 1 doos kapla (23 euro via marktplaats), Ostheimer wolf met een nog te maken roodkapje pegdoll (12,90 bij de Speeldoos), ‘Nederland’ van Charlotte Dematons (gekocht bij VERKAIK, geschonken door mijn oma), col en ‘nieuwe’ sweater (de tubeshawl moet ik nog ‘even’ maken van een oude lamswollen trui uit de kringloop, de sweater via marktplaats geschonken door opaH en omaS), duplo pakhuisset (7 euro via marktplaats dit ligt al ruim een jaar in de kast ;-)). 

C: 1 doos kapla (23 euro incl verzenden via marktplaats), een vintage stoffen schattenlaadje (5 euro bij HEBIKVIA),  prachtig groot Dino prentenboek via de verhalenwinkel (KERSVERS GOUDA, geschonken door mijn oma), wanten en een ‘nieuwe’ sweater (via marktplaats geschonken door opaH en omaS), Castle logix (7 euro via facebook marktplaatsgroep uit de buurt) 

SAMEN: een set grote houten blokken die opaJ zelf heeft gemaakt waarmee ze lekker groot kunnen bouwen. 

Ik had zelf ook nog allemaal fröbel ideeën, zo wilde ik graag voor elk een  meditatiekussentje van oude wollen dekens naaien en vullen met boekweitkaf. Lekker om mee te spelen en op te zitten, maar ik zie nu ik dit allemaal onder elkaar zet dat ik de magische grens van 5 cadeautjes per kind al heb overschreden met 1 gezamenlijk cadeau. 5,5 it is. Hmmmmm, misschien staan die wel leuk onder de kerstboom? Hoewel we dan eigenlijk alleen een boek en een gezamenlijk uitje geven…. Ik denk er nog even over na 😉

IMG_7795Ten slotte nog even voor wat betreft de suiker inname: 1. bij Sinterklaas hoort suikergoed/snoepgoed/pepernoten en chocola: deal with it. Maar ook appels en wortels (voor ‘t paard, maar het bewijs moet natuurlijk verborgen zonder iets te verspillen dus eten we hutspot deze week ;-)), bergen mandarijntjes (ik koop ze altijd pas voor het eerst in de week voor de intocht, dan is het nog speciaal en ze zijn dan ook op zijn lekkerst!), zelfgebakken speculaas, kruidnootjes en taaitaai. Elk jaar bakt C met een vriendje van haar keuze kruidnootjes om de Sint te helpen. Buiten dat het heel leuk en gezellig is zijn die beetje warme kruidnootjes uit de oven ook nog eens ‘t allerrrrlekkerst. En je kunt er zelf natuurlijk een klein beetje minder suiker in doen :-). Écht snoepen doen we alleen in het weekend (chocola, snoep (wat ze krijgen) en sinds gisteren ook marsepein (blegh)), doordeweeks krijgen ze bij de koffie of thee een koekje of kruid-/pepernootjes. 

IMG_7729

Enter a caption

Nu gauw mijn koffie opdrinken, deze post online zetten en dan aan de slag met het ‘5/12-geschenk’ voor in de kleuterklas. Ja, je bent vrijeschoolmoeder én je zult het weten! Deadline voor het inleveren van het zelfmaakcadeau bij de klassenouders staat op vandaag, ik moet echter nog beginnen (oeps!) met het prikvilten van de woeste baren en naaien van de vilten visjes voor in het miniatuur hengelspelletje dat de kleuters dit jaar van de Sint krijgen. Dat krijg je, als je besluit om de 5-dec-werkavond te skippen om eigenwijs een weekje vakantie te vieren in een boshuisje. Maar dat is dan ook weer meteen mooi het voordeel van klassenouder zijn: ik heb nog een paar dagen extra tot wij met zijn 3-en de Sint gaan helpen met inpakken 😉

Leave a comment