Tafelspreuken // aandacht voor het eten.

aardedroeghetinhaarschoot_headerC&O mogen na afloop van deze heerlijk ontspannen herfstvakantiedagen weer aan de bak: ‘Meteen’ opstaan en aankleden als je wakker wordt, op schooldagen een good-old boterham als ontbijt, tandenpoetsen in de morgen (note to self!), met de bakfiets naar school of gastouder, maandagmiddag DIY-BSO (vanaf morgen nieuwe formule: ik ben benieuwd!), ergens tussen 17.30-18.00 uur samen avondeten en 1 hoofdstuk uit het nieuwe voorleesboek voor het slapen (6 keer Pluk achterelkaar was voldoende :-)). Als dan alles aan de kant is en de twee aapjes liggen te snurken begint het hele feest weer van voren af aan met de voorbereidingen voor de volgende dag: lunch in het trommeltje, ontbijtbordjes klaar, brood vast uit de vriezer in de koekast om te ontdooien, jassen, tassen, schoenen, fruit en vanaf morgen weer soepgroente mee voor in de klas… etc.

In het ritme van het ‘nieuwe’ normaal en met de korter wordende dagen komen ook oude rituelen weer ter tafel. Letterlijk; de (bijenwas)kaars gaat tijdens het avondeten -op verzoek van O- weer aan en er wordt weer gezongen (of tegenwoordig liever: gesproken) voor het eten. Klonk er eerder altijd een enthousiast “De aarde doet het groeien….” in koor en mét handgebaren erbij -die tot hilariteit van C met peuterprecisie door O werden geïmiteerd-, nu vetoot C bij tijd en wijlen voor de spreuk.  –Ik denk dat ze het anders te veel op school vindt lijken?!

aardbeienoogstOmdat ik regelmatig de vraag voorbij zie komen op antroposofische fora/FB-groepen “Wat doen jullie voor het eten?” “Als je niet religieus bent en toch iets wilt doen om de aandacht naar het eten uit te laten gaan, wat dan?” Hier 2 manieren om samen (onbewust) de sfeer aan tafel mee te bepalen en even stil te staan bij wat we hebben opgeschept en waar dat allemaal vandaan komt. Meetingpoint van de dag, waarop we aandacht hebben voor de avondmaaltijd én voor de woordspelingen die onze freestyler-in-de-dop C er graag tussendoor gooit. Er zijn veel verschillende versies van de onderstaande tafelspreuken in omloop, dit is wat ons het lekkerst bekt en wat ons betreft de lading dekt.

IMG_5970Om het nou eens écht makkelijk te maken, en mezelf tergend ongemakkelijk, heb ik de gezongen spreuk mét handgebaren gefilmd (oh yes én oh help!, die stond al een tijdje op mijn todo/wishlist ;-)). PLUS bij wijze van geheugensteuntje maakte ik van de spreuk illustratie. Misschien eigenlijk best leuk om te printen en in een lijstje boven de eettafel te hangen? (dat ga ik zelf doen, bedenk ik me nu ik dit type). Klik dan even op de onderstaande links om het filmpje te bekijken of de illustratie hieronder fullsize als pdf te ontvangen:

#deaardedoethetgroeien (bekijk lied met handgebaren)

de aarde doet het groeien,
het zonlicht laat het bloeien,
rijp wordt het van de regen,
drievoudig draagt het zegen.                            – J.P.S. Soetekouw (geen (woord)grap)
hier een kommetje, daar een schaal,
eet smakelijk allemaal.                                       – juffie M.

#aardedroeghetinhaarschoot (stuur me een mailtje, dan stuur ik je een fullsize printable pdf op A4 formaat van de geïllustreerde spreuk)

aarde droeg het in haar schoot,
zonlicht bracht het rijp en groot,
zon en aarde voor dit schenken,
dankbaar willen we aan u denken.

Leave a comment